RESULTATER

 
FORSKNING

Forskningsprojektet Sæt skolen i spil dokumenterer især resultater i forhold til at:

  • forbedre fokuselevernes samarbejdsrelationer gennem brug af computerspil
  • øge fokuselevernes faglige motivation
  • didaktiske principper for at udvikle meningsfulde faglige opgaver til computerspil
  • udvikle lærerens spilkompetence

Projektets resultater bygger på en mixed methods tilgang, der både indbefatter kvalitative data (primært elevinterviews og observationer)  samt kvantitative data i form af surveys, motivationsmålinger samt lærervurderinger af de 32 fokuselever.

Resultaterne præsenteres nærmere på Sæt skolen i spil konferencerne i august 2017.

Forskning relateret til projektet

  • Hanghøj, T. & Møller, L. D. (2017).  Den spilkompetente lærer. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (3), 8-31. LINK
  • Hanghøj, T. (2017). Read this or Die! ,Including At-Risk Students through Game-Related Literacy Practices . ECGBL 2017 –  11th European Conference on Games Based Learning. Academic Conferences and Publishing Limited.
  • Hanghøj, T. & Nørgaard, J. (2017). Collaborate or Die! How students become repositioned through participation in a co-op action role-playing game. NERA 2017.
  • Hanghøj, T. (2015). The School at Play: Repositioning Students Through the Educational use of Digital Games and Game Dynamics. ECGBL 2015 – 9th European Conference on Games Based Learning. Academic Conferences and Publishing Limited.

Formidlingsartikler om projektet

  • Misfeldt, M, & Hanghøj, T. (2016). Spildidaktik – når form og indhold smelter sammen. KvaN nr. 104. Link.
  • Nygaard, T. (2015). Hey Trine – vi har lige klaret General Grell. TIDSSKRIFTET MATEMATIK, nr. 1 2015. Link.

Specialer med tilknytning til projektet

  • Pedersen, A. (2017). Lærerens rolle ved brugen af Skolen i Spil metoderne. Aarhus Universitet. Link
  • Nørgaard, Jonas (2016). Spil som undervisningsredskab i arbejdet med elevers samarbejdsrelationer. Aalborg Universitet. Link
  • Gordon, J. (2015). Sammenspil – et mikrosociologisk studie af deltagelsesmulighed gennem spilbaseret læring. Aalborg Universitet. Link.
  • Oxager, M. (2015). Når spil indtager klasseværelset – et studie af Skolen i Spil metoden i praksis. Aalborg Universitet. Link